Tuesday, January 26, 2010

Methapore

Salam all....

Cikgu ni harini terasa macam happy sangat2 sejak dari pagi lagi. Eventhough bgn lambat pagi tadi, tapi sempat jugak menggosok baju n melilit selendang and sampai sekolah lagi awal dari biase.. Wah hebat tu 7.10 am dah terpacak depan pejabat. Selalunye belum 7.20 belum la nk keluar rumah.. Memang agak berbangga dengan diri sendiri,hehehe..

Ntah kenapa lepas angkat barang dalam kereta and masuk makmal Fizik, perasaan happy tu datang. Teibe bercakap dengan diri sendiri "Today gonna be a good day for me". Yang pertama mungkin terlampau gembira sebab dh terlebih tidur ( i've slept at 9pm last night,hahahha..) or maybe it just a methapore to keep me well motivated today,heh.

As for today saya ade satu kelas dengan satu kelas Tingkatan 2 ni, saya ajar dorg Math. Ya Allah setiap kali nk masuk kelas ni saya kene make sure isi perut kenyang2 dulu and mengucap banyak2. Memang sangat menguji kesabaran. Kadang2 sampai terpikir kenape budak2 ni jadi camni?? Salah siape?? Mak ayah dorg salah mendidik ke?? or mungkin sebab terpengaruh dengan kawan?? Sebab ade antara dorg tu yang terlampau kurang ajar dan macam tak ade rase hormat langsung dekat orang yang lebih tua. Setakat saya yang ber "title" guru ni pun dorg tak heran apetah lagi orang yang lebih tua. Kurang benar sifat hormat n adab dorang ni. Sampai kadang2 terkeluar jugak perkatan "aku" dari mulut saya ni.

Mungkin tu semua cabaran tuk saya menjadi seorang cikgu. Yang pastinya kadang2 saya sedih sangat tengok budak2 dalam kelas tu yang kebanyakkannya kaum saya sendiri. Dorang ni macam takde kesedaran langsung tentang pendidikan. Memang saya tak nafikan ada antara mereka yang agak lemah dalam pembelajaran, tapi sekurang kurangnya kalo ade kesedaran dalam diri sendiri tuk berubah saya akan cube tolong dorg. Tapi tak, saya sorg je yang bersemangat nak membantu tapi dorang tak pernah heran pun.

Saya masih mencuba. Belum lagi sampai ke tahap berputus asa. Saya anggap tu semua sebagai cabaran. InsyaAllah saya akan terus mencuba.


So sekarang ni saya nk g makan dulu. Sebab kejap lagi kelas ngan dorg ni. Hari tengah hujan so arap2 la hujan ni membuatkan dorg kurang hyper skit.hehe.


till then

take off with love
illhamshiraz

ps: Hari hujan. Nak batalkan latihan rumah sukan la. Boleh balik masak,yeayyyy!!!!

No comments: