Monday, December 28, 2009

Malas

"Walaupun malas,hidup perlu diteruskan...nk ambik cuti setahun la :(( "

Ni la status saya kt Facebook skang ni..Bile dh menghampiri saki baki cuti yg dh tak seberapa ni saya mule la rase mual mual tekak..eh,jangan la buat spekulasi..Bukan mual sebab ape pun, mual sebab memikirkan nk mengadap perangai anak anak murid kesayangan yang saya tak berapa nk sayang tu...

Mmmmmh,bukan la saya ni tak mencintai professian keguruan ni,macam saya cakap dulu (dh ulang banyak kali pun) saya mmg suke mengajar,sangat suke, cume..........tu la kadang kadang ade je bende2 yang nk menguji kesabaran dan ketahanan diri saya ni.. Kadang kadang sampai rasa nk give up...Lagi2 bile dh dgr tahun depan saya dapat mengajar kelas Harmoni yang mmg sgt tak harmoni tu...Ish,gerun plak sbb takut tak dapat nk handle kelas tu, tapi its a challenge for me...Tak dapat nk imagine kelas tu cmne, kalo mcm 4 Akaun mmg sakit la..Merana badan,merana hati,merana segalanya...Harap2 la tak macam tu..

Satu lagi disebabkan saya sapu bersih sumer kelas Fizik tahun depan so adelah satu kelas ni yang mmg saya tak berapa bley nk blah especially ngan a few students tu..Ishh,teringt muke dorg mmg dh menyirap dh darah saya..Tak tau la cmne nk berdepan ngan dorg setahun lg..Kadang kadang tak paham ngan budak2 zaman skang,cara lembut dh,cara kasar dh tapi perangai tetap tak nak berubah..Macam saje je buat perangai tu sbb nk mencabar cikgu2 die..Lagi la dapat cikgu cm saya ni, cikgu baru,cikgu mude,boley la nk kelentong...Eiiii,tolong skit ek,salah orang okay..Nk tgk saya menyinga try la...

Saya igt lagi ade sorg cikgu laki ni dtg praktikal taun ni, die mengajar kelas yang sama ngan saya tp subjek laen la..Die ade gak la mengadu perangai a few students ni,saya mmg dh sedia maklum la perangai hantu dorg tu,saya bg je la advice2 or dalam kate mudah cara nk marah dorg ni..And he's like sangat pelik bile dgr saya cite sy marah budak2 tu,hehehehe..And mase tu die mcm tak percaya saya marah budak2 tu and till one day die nmpak sendiri saya tgh mengamok n tgh sedap maki budak2 tu..Die mmg terkejut beruk sapai tertinjau2 kt tingkap lab saya semata-mata nk tgk btl ke tak saya yg tgh marah budak2 tu,hihihihihi... Sebenanye die mcm tak caye saya ni pemarah orangnye..Eh, nk correct balik,saya tak pemarah,tapi jgn cari pasal ngan saya,mmg saya akan jd marah,hihihihi.. Tapi saya jenis yg tak merotan students okay..Saya mulut je berbisa,saya boley mebebel seharian dalam kelas..Jangan terkejut la..All my students mmg dh tau dh,jgn cari pasal je,mmg malang la kene bebel ngan saya...

Tapi honestly saya mmg baek ngan students saya yang takde buat perangai la..Kali korg takde cr pasal, buatpe saya nk marah2 kan..Yang cr pasal ni yang saya tak bley nk blah...Nak pandang muke korg pun saya tak lalu okayyy...

Mmmmh,whatever la...yang penting next week dh start mengajar balik..Kene kuatkan mental dari sekarang..


ni cume luahan hati dari saya

terima kasih

ps : Banyak sebenarnye nk diluahkan..tapi tak mampu la..Saya tgh sakit hati sangat2..ssh btl nk percaya org skang ni.Br start nk percaya kt org laen,somehow bende yg same jadi lagi..Maybe it's good for me to be reserved..Sendri ade masalah,sendri settle,tak yah nk cite2 kt org kan.. "Me, Myself and I"

ps : Lambakan Draft mmg tak dapat dibantu..maybe tak publish smpai bile2..Minggu ni dh dtart busy berulang Seremban - Gemas - Seremban - KL - Gemas. So mmg tak sempat la rasenye nk siapkan draft yg byk tak beredit tu...Yg trip Japan pun tak mampu nk siapkan..huhuhhuuh

2 comments:

A.k.i.r.a ~ c.h.a.n said...

saya pernah ade experience mengajar tapi budak tadika ngan skola rendahla..skola menengah takde lagi.. tapi awak kene kuat semangat k? lagipun budak2 tu memang tengah dalam rebellious stage, mode tengah nak mula mendidih.. saya pun bile balik dari study ni pun akan mengadap remaja2 ni gak.. all the best dear!

illhamshiraz said...

Well, thank u so much Qila.. Mmmmh, youngsters nowdays mmg dh tak mcm zaman kite dulu,mmg agak berani mati perangai dorg tu,kadang kadang saya takut gak tapi sbb ade title cikgu tu berani gak la dari kene pijak kepala ngan dorg,hihihihih...

My Japan trip maybe lmbt skit nk publish,kind of busy la skang..

Btw, ur trip mcm best je..Jeles gak la tgk Qila main snow..heheheh