Thursday, August 26, 2010

Bersamamu

Salam

Sebenarnya takde ape yang nk dituliskan. Cuma aku rasa nk berkongsi sikit la sesuatu arini.

Minggu lepas aku ade tengok cerita Bersamamu kt Tv3 tu. Walaupun pada kebiasaannya, cerita tu bukanla antara cerita favourite aku, sebab aku memang jarang giler tgk cerita tu, tapi minggu lepas, aku macam tergerak hati nk tengok. And minggu lepas, Bersamamu tentang Misi Gaza.


Ya Allah, tersentuh giler hati aku tgk cerita tu, macam mana umat Islam Palestin ditindas dari tanah air sendiri. Mereka menumpang macam pengemis di tanah air mereka sendiri.


Semalam, aku bersungguh-sungguh balik awal lepas berbuka sebab nk tgk Bersamamu. Kali ni, memang tunjuk rakaman masa krew Bersamamu ke Lubnan untuk tgk kehidupan masyarakat Palestin kt sana.


Rasa sedey sangt bila tengok tu, macam tak sampai hati melihat penderitaan dorg.


And sebenarnye, aku nk sangat berkongsi tentang Kisah Sabra-Shatilla. Aku pun tak berapa pasti tentang kisah ni, terjadi dalam tahun 1982. Mengikut ape yang diceritakan, terjadi pembunuhan beramai-ramai kaum wanita dan anak-anak kecil di satu kawasan yang dinamakan Sabra Shatilla. Dan pembunuhan ni dianggap antara sejarah terburuk Palestin adan dikenang sehingga ke hari ini.


Aku masih lagi dalam proses mencari dan membaca tentang kisah ni. InsyaAllah, ade kelapangan nnti, aku akan kongsikan disini.


till then

take off with love
illhamshiraz

No comments: