Monday, November 22, 2010

Hiking trip at Broga Hill




Hahahhaa.. Macam tak percaya kan. Sebenarnya aku sendiri pun tak percaya aku dh g panjat Bukit Broga yg famous tu.

Okay, jom cerita macam mana terjadinye trip ni.

It's all started masa Raya Haji aritu. Actually, we all plan nk ke Pulau Mabul this December, since aku tak berapa nk berduit skang ni, hahahaha takpe boleh gelakkan, trip ke Mabul tu terpaksa la tangguh pergi taun depan. So masa tu, we all pun tercari-cari la aktiviti nk buat tuk menghabiskan sisa-sisa weekend tahun 2010 ni. Atas bantuan En Google, kitorg pun google la aktiviti yang ade around KL, save budget weyh.hehe.

We came across this Broga Hill. Rupenye tempat ni mmg dh famous sekarang ni, memang ramai photographer naik ambik shoot kt atas tu. Even Sheikh Muszapahar dulu pun buat pre wedding photoshoot kt sini dengan Candid Syndrome. So we all macam excited giler nk try panjat this hill, biasala tak penah panjat bukit before this kan,hehe.

So, plan punye plan, kitorg decide nak naik on Sunday morning tuk tgk sunrise.Konon-konon nk feeling la tgk sunrise atas bukit,hehe. Sesiapa yang plan nk tgk sunrise, sila la prepare awal-awal okay.

We all, gerak dari Ampang around 4.30am. Nasib baik ade GPS Kak E, amat membantu, kalo tak memang dh sesat. Broga Hill ni kt Semenyih, kalo nk suruh aku bg direction, mintak maaf la, tak dapat nk tolong. Yang aku igt, tempat ni lepas University of Nottingham Malaysia, so pandai-pandai la nk google maps ye. Kitorg sampai dalam pukul 5.15am and masa tu memang dh ramai orang naik dh pun. Jangan takut kalo tak tau nk ikut jalan mana nk naik atas bukit tu, ikut je orang depan.haha.Sangat tak membantu kan aku ni. Sebab kitorg pun selamba je ikut orang depan.

Start mendaki dalam pukul 5.30am. Must say yang trek die agak memenatkan. Banyak kali jugak la kitorg stop, mengah weyh. Biasala orang tak bersenam,tak warm up, tetibe pegi panjat bukit, memang terkejut otot-otot satu badan.

Ni masa kt first stop

Around 6.15 am kitorg smpai first lookout point. Masa ni masih gelap lagi. So lepak kejap, rehatkan badan sebab masa tu jangan cakap la, baju memang dh lencun giler-giler la,hehe. Sempat jugak la feeling duduk atas batu sekejap.Tapi tak boleh nk feeling sangat pun sebab terlampau crowded. Ramai orang. Snap gambar then terus naik atas lagi. Kt atas tu baru kitorg lepak lama skit tggu sunrise.

Tempat yang ramai orang tu first lookout point die. Gambar ni masa kitorg nk turun dh

Alhamdulillah we manage to catch the sunrise. Memang sangat cantik. Masa tu memang semua orang sibuk dok ambik gambar. Yang professional photographer lagi jangan cakap la, dorg mmg dh ambik spot baik punye dr awal2 lagi. Agaknye pukul 3 pagi dorg dh sampai atas tu kot,hehe.




Lepas makan sikit, rehat-rehat, kumpul energy nk turun, baru la gerak turun bawah. Sebelum tu ambik gambar puas-puas. Nak harap naik panjat sekali lagi memang tak la,haha. Tapi aku memang tak boleh imagine la cmne orang boleh ambik gambar wedding kt atas ni. Tak penat ke Kak oii. Dengan nk bwk bj pengantin lagi, Make up kit lagi, camera lagi. Haih kalo aku la memang surrender awal-awal. Cari la tempat lain yg lagi menyenangkan aku. Tak mampu aku rasa.hehe.
Muka keletihan
Perasan tak baju kitorg mmg lencun habis masa tu,haha.

Mind you, kalo masa naik tu kitorg terpaksa merangkak sebab mendaki dalam gelap, masa turun kene menggelongsor plak, sebab trek dh jadi licin, tuk elak terjatuh atau tersalah step, baik la menggelongsor skit-skit,hehe. Tapi nk turun traffic jam okay. Naik ambik masa dalam sejam stengah, turun plak lagi cepat dalam sejam je kitorg dh smpai bawah.

Masa we all turun tu, still ada orang yang baru nk panjat naik. Tapi aku memang advice la kalo sesiapa nk pergi, panjat la awal pagi. Bukan ape, kalo dh pukul 9 br nk sart panjat, memang ssh la. Satu, sebab hari dh panas, akan lebih cepat rasa letih. Secondly korg akan rasa down skit sebab dok tgk orang semua dh trn ko baru terhegeh-hegeh nk naik.hahaha.

ni masa nk turun,hehe

Aku rasa tu je la yang aku dapat kongsi tuk trip kali ni. Memang aku rajin giler malam ni sebab update blog pasal trip hiking ni. Trip pergi Jepun, Aussi takde plak aku rajin cmni nk update,hahah.Yang tu abaikan je la, dok terperok je dalam draft aku tu sampai sekarang.hehe.

Untuk mereka yang berhajat nk mendaki Broga Hill ni, aku nasihatkan
  1. Prepare map awal-awal. Lagi elok pakai GPS. Tak salah aku takde signboard Broga Hill, so pandai-pandai la carik ek. Trademark paling senang, kalo korg jmpe Ladang arnab, korg dh sampai la tu. Parking keta dalam Ladang Kelapa Sawit, RM2.
  2. Sila bawa lampu suluh kalo mendaki waktu pagi. Memang gelap. Tapi kalo terlupa bawak, don't worry kt situ ada jual.
  3. Sila pergi toilet siap-siap. Sebelum sampai banyak Petronas, Shell dsb. So berhenti la dulu, buang apa yang patut.
  4. Kalo siapa yang naik pagi, bawak la makanan sikit. Sandwich pun jadi la. Korang sampai je atas tu, sure lapar gile,hahah. Kalo rasa nk bawak roti canai nk picnic atas tu pun tak salah. Bawaklah tikar or pape yang patut.
  5. Sila pakai attire yang sepatutnye. Kalo nk pakai selipar boleh, tapi make sure la ko diri ko tu memang dh biasa sangat panjat memanjat ni. Kalo tak lupekan je la.
  6. Tu je yang aku igt. Kalo ade yg lain nnti aku update ek,hehe.
Okayla. Tuk sesiapa yang nk try panjat. Good Luck ye


No comments: