Sunday, February 22, 2009

Cikgu oh cikgu....

ni amaran @ nasihat kepada sape2 yang berhasrat nk jadi cikgu...

  1. Tolongla jangan anggap menjadi cikgu ni adalah satu kerja yang mudah. Pagi g sekolah, mengajar, bunyik je loceng tengahari dah boley balik...Orang selalu cakap cikgu ni kerja setengah hari je kn,boley aku tau sape yang cakap cmtu??? Meh sini ganti tempat aku, baru tau cmne nnti.... Kerja cikgu ni lebey daripada kerja office ocayyy.. 7.00 am - 5.00 pm..
  2. Kene bersedia dengan risiko untuk ' dipostingkan' ke tempat2 yang ceruk hulu, yang korang sendiri x penah pergi.. And jangan expect tempat2 tu menarik especially bagi sape2 yang dh biase dok kt area bandar.
  3. Kene bersedia dengan risiko untuk berhadapan dengan anak murid yang kurang ajar, malas, besar kepala, bebal dsb, lebih2 lagi kalo ngaja secondary school, mmg mcm s***... Part ni mmg akan menguji kesabaran, dan boley effect kehidupan seharian kite...( Ni experience aku ocayyy..Dh 3 ari aku bengang ngan student aku!!!!, Berlagak pandai, tapi sebenanye bodoh nk mampus, x sedar2 diri, aku mengajar x penahnye nk dgr!! )
  4. Sebagai orang baru, kene bersedia " untuk menurut perintah". Jangan terkejut kalo sumer keje2 yang korg x penah tau, x penah dgr pun, tibe2 korg yang kene buat..Time tu pandai2 la nk idup sendri.. ( Dh experience gak ni...)
  5. Bersedia untuk dimarah, even kdg2 bkn salah kite...Bile kite marah plak, alih2 kite yang dimarah balik..ceh,bley ke cmtu????? ( Dh penah kene ocayy...Mmg cm bangsat,bile kite tegur, kate kite marah, alih2 kene marah lagi..igt aku xde perasaan ke????.. Orang marah aku bley, aku marah org x bleyy???? stupid!!!! )

Ni sebenanye entry bengang aku ocayy..hehehe..Yup aku mmg tengah bengang + tension skang nih..Mcm2 bende yang buat aku tension... Seriusly jadi cikgu bkn satu kerja yang mudah..Kerja seorang cikgu bukan setakat mengajar je, tp byk lg bende2 laen yang remeh n menyusahkan.. Cukup la mengajar tu x semudah mane, tambah kerja2 laen, mmg pressure siot...

I just hope that everythin gonna be just fine, and i could handle every single thing..


p/s : For the next 3 days mesti aku pressure nk mampos..Aku jd pengurus pasukan Badminton Daerah aku..So, aku kene handle sumer2 bdk yg maen under daerah aku..Mase aku handle bdk2 sekolah aku pun nk pressure giler,ni plak satu daerah..sure lagi meroyan aku nnti..hehehhee.

No comments: