Saturday, January 10, 2009

A New Life Ahead...

mmmmh,hectic giler dua arini..Seriusly smpai aku nk mkn pun x sempat..So ni la kronologi antara hari2 terakhir seorang pengganggur yg dh dapat keje,hehehee..

>>FRIDAY 9 Januari 2009

Mak aku kul 6 lg dh sebok kejutkan aku, padehal taklimat start pkl 8.30 ( mak aku mmg slaloo cmtu, suke kejut anak die pg2,heheheh...)

So smpai kt PKG Ampangan around 8, just nice la sbb parking mase tu pun dh nk full..Smpat la borak2 ngan others yg dpt tuk taklimat tu jugak..Mostly DPLI, but ade gak yg dr UPSI n UTM. Tapi yg dr UPM, 3 org je..8.30 start taklimat n lepas bacaan doa, Timbalan Pengarah Pendidikan bg ucapan.. It was an embarrassing moment for me, sbb keep on mentioning bout something (yes, my mom knew him personally) Enough of that..Lps abis ucapan, penempatan pun diberi..Berdebar2 siot, padehal aku dh tau kn ( hihihih...keji sungguh..) Ok, aku sorg je dpt sek tu, padehal yg dpt Sek Palong 2, Palong 7, Palong 11, smpai 3,4 orang satu sekolah...Cisssss, sangat x adil!!!!!!!!!!!!! huhhuuhu....Macam biase la aku pasrah je...Pas break, trus smbg lg taklimat pasal penjawatan dan perkhidmatan n later pasal orientasi ktorg spjg bergelar ckgu baru..Menyampah gak la nk buat2 report ni, sbb aku x reti,hahahhahah..takpe, akan aku usahakan nnti..so abis around 12

Msk je keta aku trus call my mom sbb nk tanye cmne ngan hal umah sewa ni..i need to find one sbb x mau rushing monday tu nnti..So my mom suggest g je ptg tu..So i rushed home, changed clothes, n rushing back to my dad's car, n trus ke Gemas..Even my dad pun semayang jumaat dlm perjalanan..

So smpai Gemas around 3.45, trus rush g sek tu sbb nk jmpe kerani or sape2 je la nk tanye pasal umah sewa..Wah!! Sekolah aku besar tuh! Bertingkat2, dh la atas bukit..Pesal la aku sentiasa dpt sek kt atas bkit?? Msk sek ni, tiga2 atas bukit tau..heheheh..Msk pejabat, tgk2 pejabat ksg, rupenye ade meeting staff sokongan ngan pengetua..Katenye abis around 4..Tggu punye tggu,dh pkl 4 dorg pun x abis2 lg meeting..aku dh x senang ddk..Nsb baik la mak aku ni byk idea bernas..(Atas info driver sek tu, katenye xde lg umah yg ksg,sbb mostly yg dtg awal mggu tu dh msk)..Ayoiiiii,mak aku trus buat tindakan drastik,try cr number kwn2 die yg yg area tu, n tanye kalo2 ade umah ksg...At last dpt gak la..

Actually umah tu dh ade 3 org, n umah tu pun 3 bilik..sebenanye bley dikira penuh dh tu..Tp aku ni tumpang la buat sementara..Pastu g tgk umah,then settle satu prob...Rush blk sban, smpai Sbn dlm pkl 7..Pastu rush lak g Giant beli brg2 aku tuk msk umah baru nnti..Lps diner smpai umah dlm pkl 10 lebey..Mmg penat giler,blk2 trus aku tdo,heheheeheh


>>>SATURDAY 10 JANUARI 2009

Basically arini aku plan hanye nk kemas2 brg..So,kuakan beg,bj2 kurung n bende2 laen yg nk dibawak la n start pack..

Tp plan bertukar, tghari tu aku kua lunch ngan family aku n trus g Giant blk sbb nk cr drawer bj n garment rack..Kua umah around 1 pm n beli punye beli kua dr Giant dlm kul 3..Igtkan smlm dh abis beli,rupenye byk lg yg x beli...Then trus rush g cr katil n tilam sbb x mau dh g kedai lg esok...Settle everythin, blk umah around 6..pastu mlm kua diner plak..Badan aku mmg penat gilr..Blk diner td trus aku smbg packing,n at last siap gak,lg awak dr yg aku sangka,sbb tu aku ade mase nk update blog,hehehehe...brg aku bkn skit tuh,aku rase akak tu pun tekejut kalo tgk, ni bkn menumpang, ni namenye nk menetap,hahahahhaa...Serius byk giler, tu pun lps aku reduce skit but still byk..x tau la...


Apepun, tomorrow aku akan drive ke Gemas bwk keta comey aku tuh,heheheheh...Sedey gak sbb dh lame aku x tinggalkan umah..Since April 08 aku ddk umah n bile kene pindah rase laen plak..Kt sane nnti just my car n my lurly Bonie will accompany me,huhuhuuhu.. n yg plg aku x suke mlm first nk tdo sane tu,huhuuhuh...New enviroment kn,mesti x selesa..Pastu x kire lg keadaan kt sekolah..x tau la stressful tahap ape plak..I just hope that semuanye akan dipermudahkan n aku dapt lalui n tempuhi pengalaman br ni dgn mudah..Arap2 la aku mengajar Gemas ni ade hikmahnye, mungkin dpt ajar major or minor aku sendri n mayb dpt byk pengalaman kt cni...InsyaALLAH



To readers yg bc blog aku ni, samade yg kenal aku scr langsung or x lgsg..please doakan kesejahteraan sy di daerah br ni ye..




take off with love
illhamshiraz

4 comments:

Anonymous said...

u ngajar kat gemas ke, sekolah atas bukit? ermmm is it sekolah yg bebetul dekat ngan simpang pi kampung londah tu...

Gemas ....i pernah duduk sana dulu ketika i masih kecil hingga la umur 5 tahun. I still remember dulu i jalan kaki dari Klinik Gemas (my dad work there) hingga ke pekan gemas just for the sake of nak tengok wayang with my parent citer Mekanik ketika itu...huhuhu sayu plak

Zaman itu kami tak de kereta lagi, naik bas or jalan kaki, i still remember ketika itu i pakai baju tshirt putih logo ultraman and seluar coklat kain mcm ada baldu jalur-jalur.

That the first and last i tgk wayang hinggalah i masuk belaja di UiTM Shah Alam hahahahahah

So happy mengajar di sana ok

illhamshiraz said...

iskandar : thanks sbb dtg gak melawat blog i ni,hehehe..btw, i x ngaja kt sek yg btl2 kt simpang kg londah tu, tu SMK GEMAS..my school atas bukit gak, tp yg dkt ngan Klinik Gemas tu..mesti u tau punye la..hehhee...secondary school sebelah2 ngan primary school..hehehhe..

Life sangat x best kt sane, enviroment nk mengaja lg la x best,dorg tu xde kesedaran nk blaja..kesian i tengok lg2 anak2 melayu..x tau la,cabaran tuk i kot tuk unah dorg...

weel,kalo u free dtg la Gemas..actually mmg xde pape yg menarik kt sane, but memories remains memories kn,hehhee..lgpun i rase Gemas haven't changed a lot la,eventhough population kt sane dh bertambah sbb ramai askar...hehhehe..

Darth Vadder said...

wahh u suka saja bila sebut askar, ye la sana kan ada kem yang besar, malah kem askar di gemas leh link terus dengan kem askar di asahan melaka, bayangkan betapa besar. Even dulu masa my parent pindah ke klinik kerajaan di air kuning N9 selepas Gemas pun masih leh dgr bunyi bedilan meriam dri Kem Gemas

yup memori mmg terlalu bayk sana, malah i rasa ada beberap jiran lama masih lagi di situ, i dulu selalu pi kedai yg berhampiran denga nkuil hindu dan juga rail keretapi, tak tau la ada lagi ke tidak skrg

yup i do visit ur blog sumtimes....

mentaliti melayu di sana tak sama ngan di bandar, kesedaran mereka juga tidak menebal seperti di bandar, malah ia satu cabaran untuk u bagi mereka celik mata agar kepentingan belaja, memang bukan satu kerja yg mudah untuk melentur rebung yng hampir menjadi buluh...keras banget

apa pun jalankan amanah dengan penuh dedikasi, sabar dan tekun...malah politik di opis cikgu-cikgu juga kene hati-hati ada cikgu yg tak profesional.

deal ngan ibu bapa penuh profesional dan diplomatik, jgn iikut emosi dan fahami perasaan mereka. Permikiran mereka tidak seperti org di kota yang terdedah kepada byk sumber dan teknologi ilmu terkini.

after all semua reflect with the way ppl think.....

insyallah u can

ps: i tried to add u on my YM tapi x berjaya add me at KHAZIMINRAZALI@YAHOO.COM

thx

illhamshiraz said...

iskandar: thanks for the advice..insyaALLAH i akan try buat yg terbaik..
Btw, i rase kedai yg u ckp tu still ade la,hehhehe..